Bouwinspecteur Vergunningen, Toezicht en Handhaving (36 uur)

Over de vacature

Sluitingsdatum
5 januari 2025

Als bouwinspecteur vergunningen bij Gemeente Amersfoort zie je toe op het in een veilige omgeving en volgens voorschriften uitvoeren van werkzaamheden in de stad. Een afwisselende en verantwoordelijke baan, waarin je betrokken bent bij hele tastbare projecten. Je werkt nauw samen met collega's (zoals casemanagers, BOA's en juristen) en je hebt veel contact met klanten in de stad, van inwoners tot grote bouwbedrijven.

Jouw rol

Als bouwinspecteur houd je toezicht op de naleving van diverse (omgevings)vergunningen. Je duikt in de status van dossiers in het zaaksysteem, maakt en bewaakt afspraken met klanten en ziet toe op de naleving daarvan in de praktijk. Je bent veel in de stad en op bouwlocaties te vinden en hebt daarbij met uiteenlopende mensen te maken - van particulieren die hun woning willen uitbouwen tot de hoofduitvoerder van een nieuwe woontoren.
Jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden op een rij:

  • Je beheert een groot aantal vergunningsdossiers in het zaaksysteem (zo'n 100 tot 150), nadat door een team van casemanagers een vergunning is verleend. In sommige gevallen wordt je al voor de vergunningverlening betrokken.
  • Je volgt de status van projecten, voert controles uit, legt je bevindingen vast in het dossier en houdt in samenspraak met de casemanager(s) en de constructeur toezicht op de naleving van wet- en regelgeving rondom de Omgevingswet en Bbl (besluit bouwwerken leefomgeving).
  • Je gaat als er aanleiding toe is – al dan niet in overleg met juristen – over tot handhavend optreden, bijvoorbeeld het opleggen van een bouwstop.
  • Je zorgt voor de afhandeling van handhavingsverzoeken, klachten en meldingen.
  • Je denkt mee over het verder professionaliseren van het werk op de afdeling. De afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) investeert veel in digitalisering, automatisering en het eenduidig maken van nieuwe toezichtprocessen. Als je het leuk vindt om actief mee te denken over hoe het werk nog beter georganiseerd kan worden, dan zit je bij ons goed!

Dit breng je mee

  • Je hebt een relevante vooropleiding op hbo-niveau, zoals een (associate degree of hbo-) Bouwkunde. Daarnaast heb je aanvullend een ABW 1 en/of ABW 2-opleiding, of je bent bereid deze te halen als je bij ons in dienst bent.
  • Je kunt goed plannen en organiseren. Je houdt overzicht op zo'n 100 tot 150 verschillende dossiers die je onder je hoede hebt, met elk hun eigen status (het ene project is in de eindfase en het andere moet nog starten). Jij weet het werk effectief te plannen en kunt ook de juiste prioriteiten stellen.
  • Je bent klantgericht. Je hebt een goed oog voor de belangen van anderen en je zorgt dat jouw klant (én collega) weet wat hij of zij van je kan verwachten. Je communiceert vriendelijk en duidelijk en je denkt mee over alternatieven als iets niet kan.
  • Je bent sterk in samenwerken. Je zet je in voor het behalen van een gezamenlijk resultaat, en je zoekt actief de verbinding met collega's en externe partijen. Daarbij respecteer je de kwaliteiten van anderen en ken je ook je eigen kracht.
  • Je bent omgevingsbewust. Je hebt goed door wat er speelt en welke ontwikkelingen (in de stad of in de geldende wet- en regelgeving) van belang zijn voor jouw werk.

Dit bieden we jou

Werk dat er echt toe doet: hier kun je verschil maken voor de stad. Bij Gemeente Amersfoort werk je in een compacte organisatie aan grote opgaven. We bieden alle ruimte om je talenten verder te ontwikkelen en te investeren in je groei. Je krijgt vertrouwen en verantwoordelijkheid, in een organisatie die veel van je vraagt maar ook veel mogelijk maakt.
Je kunt rekenen op:

  • Een salaris van maximaal € 4.811,- bruto per maand (schaal 9) bij een 36-urige werkweek.
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% als aanvulling op je salaris. Hiermee kies je zelf voor extra geld, meer verlofuren, fiscaal voordeel op een deel van de kosten voor je sportschool of andere voordelen.
  • Een arbeidsovereenkomst voor de duur van [een jaar], met zicht op een vast contract.
  • Een mobiele telefoon, laptop en databundel.
  • Een volledige ov-reiskostenvergoeding voor je woon-werkverkeer (2e klas) of een fietsregeling.
  • Alle ruimte voor jouw ontwikkeling: we werken vanuit talent met jouw persoonlijke talentprofiel (CliftonStrengths) en je kunt rekenen op een uitgebreid opleidingsaanbod, een coachpool, een inwerkbuddy en goede doorgroeimogelijkheden.
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder 194,4 verlofuren (op basis van een 36-urige werkweek), een thuiswerk- en internetvergoeding, een goede pensioenregeling en 50% betaald ouderschaps- en zorgverlof.

Hier ga je werken

Amersfoort is een stad met ruim 160.000 inwoners, waar historie en vernieuwing hand in hand gaan. Een groeiende stad, die zich in hoog tempo ontwikkelt. Een stad vol duurzame en sociale initiatieven, waarin iedereen mee kan doen. In 2023 leverde dat ons zelfs de internationale titel European City of the Year op. Zo'n 1.500 collega's zorgen dat Amersfoort een geweldige stad blijft om in te wonen, werken en leven. Dat doen we samen met de stad: met inwoners, ondernemers, vrijwilligers en partners. Collega's waarderen de positieve, resultaatgerichte en collegiale werksfeer: we doen het samen. Daarbij krijg je alle ruimte om jouw functie en ontwikkeling zelf vorm te geven.
Bij de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving werken zo'n 105 mensen, waarin iedereen elkaar kent en in beeld is. Daarnaast werk je nauw samen met collega's van andere afdelingen en met externe partijen.

Als je meer wil weten

Heb je vragen over de inhoud van de functie? Bel met Johan Weijman, Teammanager, via telefoonnummer 06 4601 6353.
Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je bellen of een Whatsapp sturen naar Cathy Cats, recruitmentmedewerker, telefoonnummer 06 4117 4202.

Zo kun je reageren

We horen graag van je! Door op 'Solliciteren' te klikken, kun je op deze vacature reageren.

Voor deze vacature vragen we je niet om je cv en motivatiebrief, maar om een antwoord op enkele vragen. We stellen alle kandidaten dezelfde vragen. Zo krijgen we zo objectief mogelijk zicht op de mate waarin je aan relevante competenties voldoet. Besteed voldoende aandacht aan het invullen: dit is de enige informatie waar we je in deze ronde op beoordelen. Lees meer over solliciteren bij Gemeente Amersfoort en het voorbereiden van je sollicitatie.  

Gebruik per antwoord maximaal 200 woorden.

  1. Relevante opleiding - Wat is jouw relevante opleiding voor deze functie?
  2. Plannen & organiseren - Kun je voorbeelden geven van plannen die je vorig jaar hebt gemaakt en die nu gerealiseerd verwezenlijkt zijn? Wat is volgens plan verlopen en wat vergde aanpassingen? Hoe heb je dit aangepast?
  3. Klantgerichtheid - Beschrijf hoe jij klantgericht (zowel intern als extern) te werk gaat.
  4. Samenwerken - Hoe kom jij samen met anderen tot een goed resultaat?
  5. Omgevingsbewustzijn - Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je rekening moest houden met verschillende belangen of externe factoren die invloed hadden op jouw werk? Hoe heb je die factoren meegenomen in je aanpak, en hoe zorgde je ervoor dat je de juiste keuzes maakte binnen die context?

Je kunt op de vacature reageren tot en met zondag 5 januari. De eerste gesprekken zijn gepland in week 3.

Voel je thuis in Amersfoort, je bent welkom zoals je bent. We bieden een werkomgeving waar je het beste uit jezelf kunt halen en waar ruimte is voor verschillen. Want juist diversiteit brengt ons bij betere oplossingen voor de opgaven waar we voor staan. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent, ongeacht waar je bent geboren, van wie je houdt of waar je in gelooft. En als je een (arbeids)beperking hebt, dan kijken we samen wat er mogelijk is en wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Lees meer over jezelf zijn bij Gemeente Amersfoort.