Herinrichting Hooglanderveen

Algemeen

In de wegen van Hooglanderveen zitten veel kuilen. Hierdoor blijft regenwater vaak staan. Daarom vernieuwen we het riool in 17 straten. Dit is ook een kans om de openbare ruimte opnieuw in te richten. We leggen nieuwe straten, voetpaden en parkeerplekken aan. Ook komt er meer groen in Hooglanderveen.

Vernieuwen riool

De gemeente vernieuwt het riool in Hooglanderveen. Naast de buis voor het afvalwater komt er een nieuwe buis voor regenwater. Zo kan regenwater apart worden opgevangen en afgevoerd naar open water. Dit zorgt ervoor dat het niet naar de rioolwaterzuivering hoeft.

De volgende straten doen mee aan het project:

  • Van Beeklaan
  • Brenninkmeijerlaan
  • Andries van Altenalaan
  • Wouter van Dijklaan
  • Bart Flospad
  • Van Zuilenlaan
  • Gerard Schimmellaan
  • Brink
  • Alphons Mulderlaan
  • Cornelis Sminklaan
  • Postloperlaan
  • Johannes van Rossumlaan
  • Daan Brouwerlaan
  • Hendrik Boersenlaan
  • Dirk van Weelaan
  • Holleweg
  • Van Tuyllstraat 51-69
Geografische kaart herinrichting Hooglanderveen

Nieuwe inrichting openbare ruimte

We willen dat de buitenruimte in Hooglanderveen klaar is voor de toekomst. Dit betekent dat het gebied beter moet kunnen omgaan met hitte en wateroverlast. We voegen meer groen toe, met aandacht voor planten en dieren. Zo wordt het gebied niet alleen mooier, maar ook natuurlijker. Het nieuwe ontwerp past bij het karakter van de buurt en de wensen van de bewoners. We kiezen ook voor duurzame materialen die we vaker kunnen gebruiken.

Ontwerpproces

We verzamelen alle reacties van bewoners in een ‘visie voor de buurt’. Dit is het startpunt voor het ontwerp. Op 9 september 2024 vertelden we tijdens een informatieavond meer over de herinrichting en de volgende stappen. Ook deelden we de resultaten van de vragenlijst en wat we hiervan hebben geleerd. 

Klankbordgroep

Een groep van bewoners helpt ons met het nieuwe ontwerp van de openbare ruimte in Hooglanderveen. Elke deelnemer van deze klankbordgroep is verantwoordelijk voor 1 of meer straten in het projectgebied en houdt hierbij rekening met wat goed is voor het dorp. Dit zijn de belangrijkste taken van de werkgroep: 

  • Advies geven en kennis delen
  • Meedenken over de beste oplossingen

Kortom, een groep bewoners die samenwerkt aan een fijne en prettige omgeving!

Planning

Planning

Voltooid

9 september 2024

Voltooid
Informatiebijeenkomst

Maandag 9 september 2024 kwamen ongeveer 50 inwoners samen in Dorpshuis De Dissel om te horen over de herinrichtingsplannen. Tijdens de avond bespraken we onder andere de uitkomst van de enquête, waarvan alle reacties zijn verwerkt op een kansenkaart. Wil je de kansenkaart en presentatie van die avond ontvangen? Stuur je verzoek dan naar: projecthlv@amersfoort.nl.

Voltooid

30 september 2024

Voltooid

1e bijeenkomst klankbordgroep. 

Voltooid

4 november 2024

Voltooid

2e bijeenkomst klankbordgroep.

Todo

Begin 2025

Todo

3e bijeenkomst klankbordgroep.

Todo

2e kwartaal 2025

Todo

We presenteren het ontwerp aan de bewoners en passen het daarna aan. Vervolgens leggen we het aangepaste ontwerp voor aan de wethouder en het college. Na het uitvoeren van onderzoeken, het verkrijgen van de omgevingsvergunning en het nemen van besluiten, starten we de aanbesteding. De gemeente kiest daarna de bedrijven die de opdracht mogen uitvoeren.

Todo

1e kwartaal 2026

Todo

Uitwerken tot het definitieve ontwerp.

Todo

3e kwartaal 2026

Todo

Starten met het uitvoeren van de ontwerpplannen.

Contact

Vragen? Neem contact op met projectmanager aan Anneke van de Wolfshaar via projecthlv@amersfoort.nl of bel 14 033.