Melden te hoge huurprijs of problemen met verhuurder

Algemeen

Met een puntensysteem wordt de maximale huurprijs voor sociale huurwoningen bepaald. Zo’n puntensysteem geldt ook voor middeldure huurwoningen (huurprijs tussen €880,- en €1.157,- euro huur). Sluit jij een nieuw huurcontract af? Controleer dan of jouw huur niet te duur is.

Check je huurprijs

Check op ismijnhuurteduur.nl of je te veel huur betaalt. Als dat zo is, dan geef je dat door aan de huurcommissie.

  • De huurcommissie biedt hulp aan huurders en verhuurders als zij het niet eens zijn over bijvoorbeeld huurprijs, onderhoud of servicekosten. De Huurcommissie beoordeelt het probleem aan de hand van wet- en regelgeving. Daarna doet ze een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.

Je kunt ook terecht bij de Gemeente Amersfoort:

  • Mail de gemeente via wonen@amersfoort.nl. Omschrijf wat er aan de hand is. De gemeente pakt je melding op en geeft je advies. Let op: dit is niet anoniem.

Sinds 1 juli 2024 strengere regels

Vanaf deze datum geldt de Wet betaalbare huur. Deze wet zorgt ervoor dat verhuurders een huur vragen die past bij de kwaliteit van de woning.

Problemen met particuliere verhuurder melden

Discriminatie, intimidatie, te hoge huurprijzen en onterechte servicekosten. Op de particuliere verhuurmarkt komt dit helaas voor. De Wet goed verhuurderschap geeft gemeenten mogelijkheden om huurders te beschermen tegen misstanden bij het huren van particuliere woon- of verblijfsruimten. Een belangrijk onderdeel van de wet is een gemeentelijk meldpunt. Daar kun je als inwoner van Amersfoort anoniem en gratis melding doen van ongewenst verhuurgedrag. Vanuit de wet kan de gemeente ook tot handhaving overgaan.

Voor wie?

Je kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als je:

  • Een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie).
  • Een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • Een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. Je werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Let op: huur je een woning van een woningcorporatie? Dan kan je de misstanden melden bij de klachtencommissie van de woningcorporatie. Als hulp of oplossingen uitblijven, ga dan naar de Huurcommissie. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Wat zijn de regels?

Vanaf 1 juli 2023 moet de verhuurder zich aan een aantal regels houden.

  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet bedreigen of bang maken.
  • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  • De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
  • De verhuurder moet huurders goed informeren over:
    • Rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan).
    • De hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt.
    • Contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken.
    • Informatie van het meldpunt klacht over particulier huren.
    • De servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien.
  • De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan.
  • De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan zowel de verhuurder als de huurder doorrekenen.

Hoe kan ik een melding doen?

Houd jouw verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kan je deze klacht aan ons doorgeven door een mail te sturen naar wonen@amersfoort.nl (let op: dit is geen anonieme melding). Omschrijf in de mail kort wat er aan de hand is en geef antwoord op onderstaande vragen.

  • Wat is het adres waar je melding over gaat?
  • Waar gaat je melding over? (bijv. huurprijs, illegale onderhuur, achterstallig onderhoud, discriminatie, bedreiging of intimidatie)
  • Wat is de huurprijs zonder verbruikskosten (gas, water en elektra) en zonder administratie- en servicekosten. 
  • Mogen we jouw melding doorsturen naar antidiscriminatiebureau Art1 Midden Nederland?
  • Mogen we jouw melding doorsturen naar Huurteam Amersfoort?
  • Heb je dit al eerder gemeld bij de gemeente Amersfoort? Zo ja, bij welke afdeling?
  • Heb je dit al eerder gemeld bij andere instanties? Zo ja, bij welke instanties?
  • Mogen wij dit mailadres gebruiken om te laten weten wat er met jouw melding is gebeurd en/of om aanvullende informatie te vragen als dat nodig is? (Wij delen je gegevens zonder jouw toestemming nooit meer anderen).