Rondkomen Kansrijk Liendert
Een deel van de inwoners van Liendert heeft moeite met rondkomen. Een deel heeft ook schulden. Schulden kunnen leiden tot allerlei andere problemen. Mensen die moeite hebben met rondkomen hebben vaak stress. En dat is slecht voor hun gezondheid, kansen en veiligheid, zo is bekend uit de wetenschap. Inwoners en professionals zien dat bij financiële zorgen en stress niet altijd hulp wordt gevraagd. Daarom gaan professionals ‘stress- en cultuur sensitief werken’.
Wat we doen in deze kernaanpak
Voor mensen met te weinig geld kan lid worden van een sportclub of voetbalvereniging bijvoorbeeld te duur zijn. Ook is gezond eten moeilijker, omdat gezonde en verse producten vaak duurder zijn. Bewegen en sporten is gezond, zorgt ook voor verbinding en verlaagt stress. Daarom gaan we zorgen dat meer inwoners van Liendert gezond kunnen eten. En kunnen meedoen en bewegen.
- Met de kernaanpak Rondkomen willen we meer inwoners bereiken die moeite hebben met rondkomen. We doen dit samen met inwoners, vrijwilligers en professionals in de wijk. Door elkaar te betrekken op het moment dat we signaleren dat inwoners moeite hebben met rondkomen. We verwijzen niet eenvoudigweg naar een regeling of loket, maar betrekken elkaar om samen aan oplossingen te werken.
- Professionals van onder andere Werk en inkomen en Stadsring gaan werken met vaste gezichten in de wijk.
- Dit betekent dat er meer op locatie gewerkt gaat worden. In bijvoorbeeld De Groene Stee en bij Madiba. Maar misschien ook wel op school of in de huiskamer van De Horsten.
- Door in het netwerk in de wijk te werken kunnen inwoners en professionals elkaar eenvoudig betrekken en bijvoorbeeld een coach ‘rondkomen en meedoen’ uitnodigen bij het Taalcafé.
- Professionals krijgen de ruimte om huishoudens actief en outreachend op te zoeken en te ondersteunen. In plaats van afwachten tot mensen zich melden voor hulp. Indien nodig betrekken professionals sleutelfiguren uit de wijk om huishoudens te bereiken. Maar de sleutelfiguren kunnen uiteraard ook de professionals betrekken als zij signaleren dat een mede buurtbewoner moeite heeft met rondkomen. Hiermee versterken wij ook het vroegtijdig signaleren en eventuele andere uitdagingen in een huishouden.
- De professionals kunnen outreachend werken door proactief te reageren op de behoeften van inwoners in de wijk. En door bijvoorbeeld aanwezig te zijn bij een Mamacafé, een ouderavond of bij de kledingbank.
- De communicatie naar inwoners versterken we door goed zichtbaar te maken welke activiteiten gratis beschikbaar zijn in de wijk. Bijvoorbeeld met borden op verschillende locaties en een wijkactiviteitenplan.
- Inwoners met een buurtbaan kunnen een praatje maken en vanuit een informele relatie aan het vertrouwen werken en professionals betrekken als inwoners moeite hebben met rond komen. Zij kunnen inwoners ook adviseren over de regelingen waar ze gebruik van kunnen maken en die ervoor zorgen dat mensen mee kunnen doen aan sport en cultuur. Zodat we meer inwoners bereiken met deze regelingen.
- Die regelingen zijn niet altijd bekend of duidelijk. Te weinig inwoners maken er gebruik van. Daarom gaan we dit duidelijker onder de aandacht brengen, via het Huis van de Wijk en andere ontmoetingsplaatsen in de wijk (zoals school). Ook zorgen we dat vrijwilligers en professionals de regelingen goed kennen zodat zij hierover kunnen vertellen.
- Maar regelingen lossen niet alle problemen met rondkomen op. Daarom moeten meer inwoners maatwerk ondersteuning krijgen. In Liendert verwijzen we dus niet naar regelingen en loketten, maar regelen we een oplossing, ook voor de langere termijn.
- We houden scherper rekening met stress door financiële zorgen. En sluiten hierdoor veel beter aan bij de gevolgen van chronische stress van inwoners. Door stress-sensitief te werken verlagen we de stress van inwoners en zo wordt het vertrouwen versterkt waardoor ondersteuning beter werkt. Alle professionals worden getraind in stress- en cultuur sensitieve dienstverlening.
We zorgen dus dat er meer ondersteuning komt in Liendert. Mensen die kunnen helpen bij financiële zaken werken vaker in de wijk, los van een loket. Zo hoeven inwoners niet helemaal naar het gemeentehuis om geldzaken te regelen. Soms lukt het niet om de huur of energierekening op tijd te betalen. Dat kan een eerste signaal zijn dat iemand moeite heeft met rondkomen. Daarom willen we deze vroegsignalering benutten om sneller ondersteuning te kunnen bieden. Bij zo’n betaalachterstand vragen we sneller of er (meer) ondersteuning nodig is.