Gemeente aan de slag met opbrengst participatie over parkeren

Veel mensen die in Amersfoort wonen of werken hebben voor de zomer meegepraat over het parkeerbeleid in de stad. Bijna 5000 mensen hebben de enquête ingevuld en ruim 350 mensen bezochten de 5 informatiebijeenkomsten in verschillende wijken. Ook was er een online bijeenkomst en zijn er diverse gesprekken gevoerd met ondernemers en maatschappelijke instellingen. Alle reacties zijn samengevat in een participatieverslag dat gebruikt wordt bij het maken van het parkeerbeleid.

De participatie heeft ons veel waardevolle inzichten opgeleverd voor de verdere uitwerking van het parkeerbeleid en wat bewoners hierbij belangrijk vinden. Zoals: komen er speciale tarieven voor bezoekers en mantelzorgers en hoe informeren we mensen die digitaal minder vaardig zijn. Ik vind het belangrijk om hierover in gesprek te blijven. We blijven participeren, we blijven luisteren en worden hierbij steeds concreter.

Tyas Bijlholt
Wethouder Mobiliteit

Praten over parkeren

De gemeenteraad stelde in december 2023 de uitgangspunten voor het nieuwe parkeerbeleid vast. Over de verdere uitwerking hiervan is het college in juni en juli in gesprek gegaan met inwoners van de diverse wijken. Onder de noemer ‘Praten over parkeren’ heeft de gemeente verschillende meningen, ideeën en zorgen van bewoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen over parkeren verzameld. Er zijn inwoners voor wie het invoeren van het nieuwe parkeerbeleid niet snel genoeg kan gaan. Maar er is ook nog steeds onbegrip in de stad over het doorgaan met het parkeerbeleid nadat een meerderheid van de inwoners tijdens het referendum aangaf tegen betaald parkeren te zijn.

Groeiende stad leefbaar houden

Het nieuwe parkeerbeleid draagt bij aan stadsbrede doelen om Amersfoort ook voor de volgende generaties leefbaar te houden. Een stad met gezondere lucht, meer groen, betere bereikbaarheid, extra woningen en minder geluidshinder. Wat duidelijk werd tijdens dit participatietraject was dat de gemeente duidelijker moet zijn over wat het parkeerbeleid voor inwoners van een specifieke wijk betekent. Zoals: 'Waar komt een parkeerautomaat, waar komt meer groen en waar komen de hubs?' 

Zorgen

Zorgen zijn er onder andere over de kosten voor parkeren voor mensen met een lager inkomen, de impact van het parkeerbeleid op het dagelijks leven, de handhaving, de sociale veiligheid bij parkeren in hubs en de betaalbaarheid en frequentie van het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. 

Vervolg

De meningen die zijn verzameld bij Praten over Parkeren gebruikt de gemeente bij de verdere uitwerking van het parkeerbeleid. Het college verwacht dat vanaf december de uitwerking van het parkeerbeleid als onderdeel van het Ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit kan worden ingekeken. De gemeente organiseert tijdens de inspraakprocedure inloopbijeenkomsten en komt terug op de inbreng die tijdens de participatie werd geleverd op onderwerpen als: 'In welke wijk wordt het nieuwe parkeerbeleid als eerste uitgerold, op welke tijden gaat betaald parkeren op diverse plekken in de stad gelden en wat worden de tarieven?' In de voorstellen wordt dan duidelijk tot welke aanpassingen de verzamelde wensen en ideeën hebben geleid tijdens het participatietraject.  

Meer informatie