Opbrengst ‘In Gesprek met Amersfoort’ gebruikt voor uitwerking parkeerbeleid

Na het referendum en het besluit van de gemeenteraad over het parkeerbeleid, is er veel onbegrip en emotie in de stad. Daarom zijn burgemeester en wethouders persoonlijk in gesprek gegaan met inwoners van de verschillende wijken voordat de participatie over de uitwerking van het parkeerbeleid start. In april zijn er op verschillende plekken in de stad gesprekken met inwoners gevoerd onder de noemer ‘In gesprek met Amersfoort’. Het college heeft hierbij geluisterd naar de zorgen, vragen en wensen van inwoners.

Opbrengst

Het college is blij met de inzichten en de waardevolle inbreng die deze gesprekken opleverden. Wethouder Mobiliteit Tyas Bijlholt: “Doel was luisteren naar inwoners en horen wat er nodig is om in gesprek te blijven. Hierbij liepen de emoties soms hoog op. We gaan door met de gesprekken in de diverse wijken. Er is nog volop gelegenheid om mee te praten over parkeren in Amersfoort. De cornervlaggen staan er, maar het speelveld ligt nog open.” 

Gesprekken

Het college heeft de afgelopen maand met 200 tot 250 inwoners gesproken. Dit gebeurde op speciaal georganiseerde inloopavonden (5 keer), tijdens wijkspreekuren, bij de koffiebus (4 keer) en bij de koffiekar (5 keer). Het waren persoonlijke gesprekken, kleinschalig van opzet: soms 1 op 1, maar meestal in kleine groepjes van 2 tot 4 personen. Ook de initiatiefnemer van de demonstratie was een aantal keer aanwezig bij de gesprekken.

Behoefte aan duidelijke informatie 

De gesprekken leveren een divers beeld op. Er zijn grote verschillen in ervaringen en meningen. Sommige mensen zijn boos over het referendum en besluit van de gemeenteraad en willen uitleg. Anderen zijn neutraler of kunnen niet wachten tot er parkeermaatregelen komen. Dit hangt af van de persoonlijke situatie of de wijk waar ze wonen. 

Ook is er nog veel onduidelijk over het parkeerbeleid. Mensen willen duidelijke informatie over wat al besloten is, waarover je nog kan meepraten en wat de planning is. Ze willen ook weten: wat betekent het straks voor mij? Ook is er vaak onbegrip over waarom het parkeerbeleid nodig is, vooral in wijken waar de inwoners geen parkeerprobleem ervaren. 

Wijkgericht en niet 24/7 betaald parkeren

Veel mensen zeggen: elke wijk is anders. Kijk goed per wijk wat nodig is en pas het parkeerbeleid daarop aan. Op basis van de gesprekken wil het college het parkeerbeleid nu per wijk bekijken. Dit betekent dat de gemeente in de noordelijke wijken voorlopig niet begint met het bespreken van het parkeerbeleid, omdat daar de komende 10 jaar niets verandert.

Tijdens de gesprekken kwamen veel zorgen naar voren. Bewoners zijn bijvoorbeeld  bang  dat ze op elk moment van de dag moeten betalen voor parkeren. Het college wil niet overal in de stad 24 uur per dag, 7 dagen in de week betaald parkeren, omdat er niet altijd parkeeroverlast is. Er zijn ook zorgen over betaald parkeren in gebieden met vergunning parkeren, bij winkelcentra, voor mantelzorgers en thuiszorg, de locaties van de hubs en de betaalbaarheid in de toekomst. Bekijk de samenvatting van de meest genoemde punten tijdens de gesprekken: 

Vervolg

De meeste inwoners waardeerden de gesprekken met de collegeleden. Het merendeel ging met een goed gevoel weg. “Ik weet nu veel meer over het waarom, dat had ik graag eerder geweten”, “Ik begrijp dat heel veel nog niet vastligt”, “We zijn het niet eens geworden, maar toch een goed gesprek”.

Inwoners vinden het belangrijk om in gesprek te blijven met de gemeente; niet alleen over parkeren maar ook over andere onderwerpen. Veel deelnemers willen meedenken over het vervolg. De gemeente gebruikt de ideeën en opmerkingen van inwoners voor de voorbereiding van de participatie over de uitwerking van het parkeerbeleid. Ook winkeliers, bedrijven en maatschappelijke instellingen worden hierbij betrokken. De participatie begint half juni. Het college wil de opgedane inzichten ook gebruiken voor andere projecten.