Senior medewerker belastingen - heffen en innen ( 32-36 uur)

Over de vacature

Sluitingsdatum
Bij de juiste match

Amersfoort is een groeiende stad en ontwikkelt zich in hoog tempo. Gemeente Amersfoort beheert de gegevens van de ruim 80.000 objecten in onze stad, en zorgt dat er op de juiste manier belasting over wordt betaald. Als senior medewerker heffen en innen heb jij hierin een cruciale rol. Ben jij goed met cijfers en met mensen, en wil je de stad op een unieke manier leren kennen? Dan maken we graag kennis!

Jouw rol

Als senior medewerker in ons team Heffing & Invordering zorg je voor klantgerichte dienstverlening en efficiënte werkprocessen rondom heffen en innen. De focus ligt voor jou op het onderdeel heffen. Samen met de andere senioren ben je verantwoordelijk voor een goede afhandeling van het totale proces van heffing en invordering. Dit houdt in dat jij ervoor zorgt dat alle aanslagen (OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.) goed en volledig worden verzonden.
Je richt je in het team op de meer complexe vraagstukken. Ook onderhoud je contacten met zowel interne als externe partijen om de juiste gegevens te verkrijgen. We hebben 80.000 panden in beheer waar we meer dan 100.000 mutaties per jaar op uitvoeren (met behulp van belastingsoftware en koppelingen met onder meer het kadaster). Je krijgt Amersfoort dus op een unieke manier te zien en verwerkt grote hoeveelheden data.
Je bent verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van alle werkzaamheden rondom de heffing en invordering van opgelegde belastingen. Binnen je vakgebied ben jij voor collega's sparringpartner, zodat je samen verder komt. Een uitdagende functie met volop ruimte voor professionele ontwikkeling.
Jouw belangrijkste werkzaamheden:

  • Je coördineert het totale proces van het heffen van gemeentelijke belastingen. Je voert de aanslagoplegging van gemeentelijke belastingen uit en bewaakt deze.
  • Je volgt, analyseert en adviseert over de (beleids)ontwikkelingen op het vakgebied van Heffen & Invorderen, waaronder werkinstructies, interpretatie wet- en regelgeving en voorlichting.
  • Je beheert en bewaakt de actualiteit en kwaliteit van gegevensbestanden.
  • Je controleert en bewaakt de kwaliteit op de processen van heffen en invorderen.

"Je hebt in dit werk te maken met veel verschillende mensen en onderwerpen, van taxateurs tot juristen en van hondenbelasting tot OZB. Je duikt de ene dag in een complexe casus rond een beroepsprocedure tegen een aanslag en zet de volgende dag alle zeilen bij om de hondenbelasting op tijd de deur uit te hebben. Dat is soms uitdagend, maar zorgt voor veel voldoening als het weer lukt samen. Bovendien zie je meteen wat je bijdraagt aan de stad."

- Marc, teammanager

Hier ga je aan de slag

Amersfoort is een stad met ruim 160.000 inwoners, waar historie en vernieuwing hand in hand gaan. Een groeiende stad, die zich in hoog tempo ontwikkelt. Een stad vol duurzame en sociale initiatieven, waarin iedereen mee kan doen. In 2023 leverde dat ons zelfs de internationale titel European City of the Year op. Zo'n 1.500 collega's zorgen dat Amersfoort een geweldige stad blijft om in te wonen, werken en leven. Dat doen we samen met de stad: met inwoners, ondernemers, vrijwilligers en partners. Collega's waarderen de positieve, resultaatgerichte en collegiale werksfeer: we doen het samen. Daarbij krijg je alle ruimte om jouw functie en ontwikkeling zelf vorm te geven.

Met wie werk je samen

Afdeling Belastingen bestaat uit ruim 35 medewerkers. Een dynamische afdeling, waar we elkaar ondersteunen en versterken en waar het prettig werken is. Gemeente Amersfoort verzorgt het totale belastingproces zelf, vanaf de taxaties en aanslagoplegging tot het verzorgen van kwijtscheldingen of invordering door de eigen deurwaarder. De afdeling bestaat uit de teams WOZ, Heffing & Invordering en Bedrijfsbureau. Jij komt te werken bij het team Heffing & Invordering. Van daaruit werk je samen met collega's uit de hele organisatie.

Dit bieden we jou

Werk dat er echt toe doet: hier kun je verschil maken voor de stad. Bij Gemeente Amersfoort werk je in een compacte organisatie aan grote opgaven. We bieden alle ruimte om je talenten verder te ontwikkelen en investeren in je groei. Je krijgt veel vertrouwen en verantwoordelijkheid, in een omgeving die veel van je vraagt maar ook veel mogelijk maakt. Je kunt rekenen op:

  • Een salaris van maximaal € 4.752,- bruto per maand (schaal 9) op basis van een 36-urige werkweek.
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% als aanvulling op je salaris. Hiermee kies je zelf voor extra geld, meer verlofuren, fiscaal voordeel op een deel van de kosten voor je sportschool of andere voordelen.
  • Een arbeidsovereenkomst voor de duur van een jaar, met zicht op een vast contract.
  • Een mobiele telefoon, laptop en databundel.
  • Flexibele werktijden met uitstekende thuiswerkmogelijkheden en -middelen, voor een goede balans tussen werk en privé. Let op: voor deze functie wordt aanwezigheid op kantoor op prijs gesteld, gezien je rol als aanspreekpunt. We verwachten dat je in elk geval op donderdag op kantoor aanwezig bent, evenals op een door jou te kiezen vaste tweede dag.
  • Een volledige ov-reiskostenvergoeding voor je woon-werkverkeer (2e klas) of een fietsregeling.
  • Alle ruimte voor jouw ontwikkeling: we werken vanuit talent met jouw persoonlijke talentprofiel (CliftonStrengths) en je kunt rekenen op een uitgebreid opleidingsaanbod, een coachpool, een inwerkbuddy en goede doorgroeimogelijkheden.
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder 194,4 verlofuren, een thuiswerk- en internetvergoeding, een goede pensioenregeling en 50% betaald ouderschaps- en zorgverlof.

Dit breng je mee

Omdat je in dit werk met grote hoeveelheden data werkt, is het belangrijk dat je nauwkeurig en cijfermatig sterk bent. Je weet goed overzicht te houden, verliest je aandacht niet en hebt ervaring met plannen en coördinerende werkzaamheden. Ook ben je handig met geautomatiseerde systemen en weet je snel je weg te vinden in het werken met nieuwe software. Je kunt je goed inleven in collega's, inwoners en andere betrokkenen, en schakelt gemakkelijk met verschillende betrokken partijen.
Verder breng jij mee:

  • Hbo werk- en denkniveau.
  • Een certificaat aan de HALO en/of IVA, of de bereidheid die te halen als je bij ons in dienst bent.
  • Kennis en/of ervaring binnen het vakgebied. Je hebt bijvoorbeeld op een afdeling financiële administratie gewerkt. Ervaring met heffen & invorderen is een pré, maar geen vereiste.
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving, of de bereidheid je die snel eigen te maken.

Als je meer wilt weten

Heb je vragen over de inhoud van de functie? Bel met Martine Roest, afdelingsmanager belastingen, via telefoonnummer 033 469 5333 of 06 2119 1141.

Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je bellen of een Whatsapp sturen naar Martine Jonkers, recruitmentmedewerker, via telefoonnummer 06 3931 9398.

Zo kun je reageren

We horen graag van je! Door op 'Solliciteren' te klikken, kun je ons je contactgegevens, motivatiebrief en curriculum vitae doorgeven.

We sluiten de wervingsprocedure zodra we de juiste match gevonden hebben.

Voel je thuis in Amersfoort, je bent welkom zoals je bent. We willen een werkomgeving bieden waar je het beste uit jezelf kunt halen en waar ruimte is voor verschillen. Want juist diversiteit brengt ons bij betere oplossingen voor de opgaven waar we voor staan. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent, ongeacht waar je bent geboren, van wie je houdt of waar je in gelooft. En als je een (arbeids)beperking hebt, dan kijken we samen wat er mogelijk is en wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen.