Tegemoetkoming bij schade door aanpassing Omgevingsplan

Algemeen

Door een aanpassing in het Omgevingsplan kan je woning minder waard worden. Je kunt hiervoor een tegemoetkoming aanvragen. Dat heet nadeelcompensatie. Voorheen heette het planschade.

Zo werkt het

Stappenplan

Actief

Stap 1: kijk of je recht hebt op tegemoetkoming

Actief

In de Omgevingswet staat voor welke schade je een tegemoetkoming kan krijgen. Bijvoorbeeld als je pand in waarde daalt door een vaststelling of aanpassing in het Omgevingsplan. Of als je beperkt wordt in het gebruik van jouw stuk grond. Bijvoorbeeld in de mogelijkheden om daar te kunnen bouwen. Ook een verlies aan (huur)inkomsten kan tot schade gerekend worden. Is er sprake van minder woongenot? Dan wordt er gekeken naar zogenoemde 'planologische verslechtering'. Bijvoorbeeld de gevolgen voor het uitzicht of privacy. Lees meer in de Verordening nadeelcompensatie Amersfoort.

Je krijgt geen tegemoetkoming als:

  • de schade binnen het normale maatschappelijke risico valt. Dat is 4% van de inkomensderving of waarde van je pand. Dit is zo vastgesteld in artikel 15.7 van de Omgevingswet.
  • de waardedaling of schade al te voorzien was toen je het pand of het stuk grond kocht. Of als je al op een andere manier een schadevergoeding hebt gekregen. Bijvoorbeeld bij onteigening.
Actief

Stap 2: aanvragen tegemoetkoming

Actief

Vraag de tegemoetkoming aan in het online formulier. Doe dat binnen 5 jaar vanaf het moment dat het Omgevingsplan of besluit dat de schade veroorzaakt, definitief is. Het starten van een procedure kost € 300,-. Je krijgt hierover bericht als we je aanvraag ontvangen. Je krijgt dit bedrag terug als de burgemeester en wethouders besluiten je aanvraag toe te wijzen.

Voeg de volgende gegevens toe bij je aanvraag:

  • je naam en adres
  • waarom je de aanvraag doet en om welk pand of stuk grond het gaat
  • de oorzaak van de schade. Welk Omgevingsplan of besluit heeft de schade veroorzaakt?
  • wat voor soort schade je hebt. Bijvoorbeeld waardedaling van de woning of minder inkomsten.
  • een uitleg van de hoogte van de tegemoetkoming die je vraagt

Daarnaast vragen we nog extra gegevens in sommige gevallen:

  • is er sprake van winst- of inkomstenverlies? Voeg dan toe:
    • een jaarrekening over het jaar waarin de schade is geleden. Deze moet door een accountant gewaarmerkt worden.  
    • de jaarrekeningen van de 3 jaar voorafgaand aan het jaar waarin waarin het besluit of de feitelijke handeling waarop de aanvraag betrekking heeft, genomen is respectievelijk een aanvang genomen heeft.
    • de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting van diezelfde periode uit punt 2.
  • is er sprake van verlies van huurinkomsten? Voeg dan een afschrift van de huurovereenkomst en een eigendomsakte toe.
  • is er sprake van een lagere opbrengst bij de verkoop van een onroerende zaak of een bedrijf? Voeg dan een kopie van de eigendomsakte van de onroerende zaak toe. Bij de verkoop van een bedrijf kan dat een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel zijn.
Actief

Stap 3: besluit

Actief

Het college van burgemeester en wethouders bepaalt of je recht hebt op tegemoetkoming. En zo ja, hoe hoog die is. Het college krijgt hierover advies van een onafhankelijke deskundige.

Contact

Heb je vragen? Bel dan 14 033 en vraag naar een medewerker van de afdeling Juridische Dienstverlening en Advies.