Gemeentelijke belastingen
Algemeen
Elk jaar krijg je van de gemeente een aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. Op dit biljet staat om welke belastingen het gaat, hoeveel je moet betalen en hoe en wanneer je moet betalen. Ook vind je op dit biljet de nieuwe WOZ-waarde van je woning of pand.
Aanslagbiljet
Je ontvangt het aanslagbiljet elk jaar rond eind januari met de post.
Online bekijken
Als inwoner kun je het aanslagbiljet op 2 manieren online bekijken. Als inwoner log je bij beide manieren in met DigiD. Bedrijven loggen in met eHerkenning.
- In de digitale Belastingbalie van de gemeente Amersfoort.
- In mijnoverheid.nl (website of app).
Om je aanslagbiljet via MijnOverheid te kunnen bekijken, is het nodig dat je aangeeft dat je digitale post van Gemeente Amersfoort wil ontvangen. Log hiervoor met DigiD in op mijnoverheid.nl en vink bij 'gemeenten' Amersfoort aan.
Kopie aanslagbiljet opvragen
Ben je je aanslag kwijtgeraakt en lukt het niet om je aanslagbiljet online in te zien? Dan kun je een kopie van de aanslag opvragen via belastingen@amersfoort.nl. Of vraag online een kopie aan.
Om online een kopie van je aanslagbiljet op te vragen, heb je DigiD nodig.
Soorten gemeentelijke belastingen
Op het aanslagbiljet zie je 4 soorten belastingen. Klik op de link per belasting om de tarieven te bekijken.
Lees op de pagina Betalen gemeentelijke belastingen hoe je moet betalen.
WOZ-waarde
Naast de gemeentelijke belastingen staat de WOZ-waarde op het aanslagbiljet. De WOZ-waarde is belangrijk voor onder andere de hoogte van de onroerendezaakbelasting en de rioolheffing. Lees hoe de WOZ-waarde bepaald wordt op de pagina Inzicht in de WOZ-waarde.
Bezwaar maken
Bezwaar maken tegen de tarieven van de belastingen is niet mogelijk. Die zijn vastgesteld door de gemeenteraad. Wel kun je bezwaar maken tegen een fout op het aanslagbiljet. Een verkeerde naam bijvoorbeeld, of een verkeerd opgelegde aanslag. Of als je het niet eens bent met de vastgestelde WOZ-waarde en er met de taxateur niet uitkomt.
Als je situatie verandert
Verhuizing
De OZB voor eigenaren (OZBE) en de rioolheffing voor eigenaren (RIOE) gelden voor het hele jaar. Ook als je na 1 januari verhuist of je woning verkoopt. De situatie op 1 januari van het belastingjaar (2025) bepaalt de hoogte van de aanslag.
Bij verkoop is het gebruikelijk dat deze belastingen via de notaris worden verrekend met de nieuwe eigenaar. De gebruikersaanslagen afvalstoffenheffing (AFV), rioolheffing gebruik (RIOG) en hondenbelasting (HOND) worden niet bij de notaris verrekend. Daarvoor krijg je automatisch vermindering via de afdeling Belastingen van de gemeente.
Verhuis je binnen Amersfoort, dan krijg je automatisch een nieuwe aanslag voor de afvalstoffenheffing (AFV) en rioolheffing (RIOG) van je nieuwe woning. Wanneer je hondenbelasting betaalt en verhuist binnen Amersfoort, verandert er niets.
Wijziging grootte huishouden
Verandert in de loop van het jaar de samenstelling van je huishouden? Ga je bijvoorbeeld samenwonen of alleen wonen? Dan blijft de afvalstoffenheffing hetzelfde. De situatie op 1 januari van het belastingjaar (2025) bepaalt de hoogte van deze heffing.