Mobiliteit
Algemeen
Om Amersfoort ook in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden is het nodig dat we anders met mobiliteit omgaan. Hoe dat er uit ziet, staat in het ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit. Onderdeel van dit plan is het nieuwe parkeerbeleid van Amersfoort. Bewoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties hebben in een eerdere fase meegedacht. We hebben deze inbreng zoveel mogelijk verwerkt in het ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit.
2 zienswijzennota's
Van 20 december 2024 tot en met 16 februari konden inwoners op het Omgevingsprogramma Mobiliteit en het nieuwe parkeerbeleid reageren. Alle reacties (zienswijzen) staan in de zienswijzennota. Er zijn 2 zienswijzennota’s. Eén met de reacties en beantwoording op het Omgevingsprogramma Mobiliteit en parkeren en één nota over de parkeernormen en de Amersfoortse bouwbrief.
In de beide zienswijzennota’s staan zowel alle binnengekomen reacties als de beantwoording daarvan. Ook staat erin of een reactie zorgt voor aanpassing van het Omgevingsprogramma Mobiliteit of het nieuwe parkeerbeleid of voor de parkeernormen of de bouwbrief.
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 18 maart 2025 de zienswijzennota’s vastgesteld. Dinsdag 1 april bespreekt de commissie Omgeving van de gemeenteraad de nota's.
Video Amersfoort bereikbaar en aantrekkelijk
Amersfoort bereikbaar en aantrekkelijk
Omgevingsprogramma
In het ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit 2025 -2035 lees je hoe het voorstel voor het nieuwe mobiliteitsbeleid er uitziet. In dit Omgevingsprogramma staan de aanpassingen van de ontvangen reacties (zienswijzen).
Het nieuwe beleid over mobiliteit gaat uit van 3 principes:
- STOMP
Dit is de afkorting voor Stappen (lopen), Trappen (fietsen), OV (Openbaar Vervoer), MaaS (deelvervoer) en Privéauto. - Levensaders
Dit zijn doorgaande routes die ruimte bieden voor ontmoeten en waar voetgangers en fietsers voorop staan. - Bereikbare stad voor iedereen
Beperkingen in lichamelijke, psychische, financiële zin of welke zin dan ook, moeten daarin zo min mogelijk een rol spelen.
Anders omgaan met parkeren
In een groot deel van de stad gaan we anders om met parkeren. Deze nieuwe regels gaan gelden bij zowel nieuwbouw als in bestaande buurten en wijken.
Op de pagina over parkeerbeleid lees je een verdere uitwerking van het nieuwe beleid:
Aanpassingen parkeerbeleid
Inwoners konden ook reageren op de uitwerking van het parkeerbeleid. Mede na de ontvangen reacties hebben we deze documenten aangepast.
- Concept Besluit uitgifte parkeervergunningen 2025
- Concept beleidsregels ‘parkeren op eigen terrein’ (POET) en ‘geen recht op een parkeervergunning’ (GROP)
- Concept Aanwijzingsbesluit betaald- en vergunningparkeren Fase 1
- Verordening Parkeerbelastingen 2025 – 2026
- Concept Beleidsregels Parkeernormen Amersfoort
- Concept Losse bijlage Parkeernormen Auto
- Amersfoortse Bouwbrief
Bijeenkomsten
In januari 2025 waren er 4 inloopbijeenkomsten over het Omgevingsprogramma Mobiliteit en het parkeerbeleid. Deze bijeenkomsten waren verspreid over de stad en er stonden panelen met informatie (pdf).
Vervolg
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 18 maart 2025 de zienswijzennota op het Omgevingsprogramma Mobiliteit en parkeren vastgesteld. Iedereen die een zienswijze heeft ingediend ontvangt een reactie van de gemeente.
Vervolgstappen
Bespreking in commissie Omgeving
Behandeling in de gemeenteraad
Vaststelling Omgevingsprogramma Mobiliteit en parkeren
Door het college van burgemeester en wethouders
Start uitvoering van de projecten
Waaronder de invoering van vergunningparkeren fase 1
Raadsvragen
Over het omgevingsprogramma Mobiliteit en het parkeerbeleid hebben leden van de gemeenteraad raadsvragen gesteld. Ook is er tijdens de raadsvergadering van 7 januari 2025 aanvullende informatie beschikbaar.