De Nieuwe Poort

Algemeen

Veel verkeersdeelnemers vinden De Nieuwe Poort een ingewikkelde rotonde. Naast de rijbaan voor auto’s is er een busbaan. Fietsers en voetgangers komen van 2 kanten en zijn voor afslaande auto’s lastig te zien. Eind 2023 is de rotonde aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Aanpassingen 2023

De uitvoegstroken op de rotonde zijn afgezet, waardoor automobilisten meer haaks staan ten opzichte van het fiets- en voetpad. Hierdoor hebben zij bij het verlaten van de rotonde meer zicht op wandelaars en fietsers.

Ook is de rij- en busbaan vanaf de Amsterdamseweg naar de rotonde samengevoegd. Hierdoor is hier beter zicht op naderende fietsers en wandelaars.

Eindrapport studiefase

Het nieuwe ontwerp van de rotonde DNP baseren we op een van de voorkeursvarianten uit het onderzoek van SOAB. De procesbegeleiders van adviesbureau SOAB hebben tussen april 2021 en februari 2022 samen met stakeholders gekeken wat nodig is om De Nieuwe Poort ook in de toekomst goed te laten functioneren.

Met de nieuwbouwontwikkelingen van Langs Eem en Spoor wordt het  op termijn steeds drukker. Een goede doorstroming is daarom belangrijk. 

De onafhankelijke procesbegeleiders van SOAB hebben in januari 2022 het Eindrapport studiefase De Nieuwe Poort opgeleverd. 

In dit eindrapport staan 2 varianten als meest kansrijk genoemd:

  • een kruising (variant De Wit)
  • een variant met een aangepaste rotonde (variant voorkeursplein)

In het rapport zijn ook uitgangspunten opgenomen die belangrijk zijn bij de verdere uitwerking van de plannen.

Veranderingen in denken over mobiliteit

Amersfoort werkt aan andere manieren van mobiliteit. Niet langer vinden we de auto het belangrijkste vervoermiddel, maar juist andere vormen zoals wandelen, fietsen en openbaar vervoer. Om de klimaatcrisis tegen te gaan zijn schonere vormen van mobiliteit noodzakelijk. Ook moet in de openbare ruimte meer plek komen voor ontmoeten en groen. Dat betekent minder auto’s op straat. 

De nieuwe visie heeft ook invloed op de keuzes voor de lange termijn voor De Nieuwe Poort. Daarmee kunnen we pas verder als duidelijk is hoe de visie er uit ziet.

Langs Eem en Spoor

Met de ontwikkeling van het gebied Langs Eem en Spoor (De Wagenwerkplaats, Trapezium, het Eemplein, De Nieuwe Stad en de Kop van Isselt) tot woon- en werkgebied neemt de druk op De Nieuwe Poort de komende jaren alleen maar toe. Tot 2030 worden hier zo’n 5.000 woningen worden gebouwd. Ook dan moet het gebied toegankelijk blijven.

Historie en documenten

Al sinds 2015 doen we onderzoek naar De Nieuwe Poort. Bekijk het overzicht van documenten.

Contact

Vragen over dit project? Neem contact op met projectleider Mark Keultjes. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 14 033 of via e-mailadres denieuwepoort@amersfoort.nl.