Organogram

De Gemeente Amersfoort heeft een organogram dat de structuur van de gemeentelijke organisatie weergeeft. Dit omvat verschillende afdelingen en functies die samenwerken om de gemeentelijke taken effectief uit te voeren.

Hieronder het overzicht van alle afdelingen en hun plek in onze organisatie: 

Een organogram met een overzicht van alle afdelingen en hun plek in de organisatie.

Afdelingen en teams

Teams

  • WOZ
  • Heffing & Invordering
  • Bedrijfsbureau

Diensten

Alles over gemeentelijke belastingen genoemd in verordeningen van de gemeenteraad.

Taken

  • Bepalen van de WOZ-waarde van elk huis en bedrijf in Amersfoort.
  • Belastingaanslagen versturen en zorgen dat de bedragen geïnd worden.
  • Opstellen en uitvoeren van het begrotingsonderdeel Lokale Lasten.

Teams

  • Team Strategie & Bestuur
  • Team Onderzoek & Statistiek
  • Team Veiligheid

Diensten

Alle zaken rondom (fysieke en sociale) veiligheid en openbare orde, het college van b & w en onderzoek.

Taken

Team Strategie en Bestuur

  • Samenhang en gezamenlijkheid aanbrengen in gemeentelijke oriëntatie en doelstellingen.
  • Relatiebeheer, externe aanhaking en subsidieverwerving.
  • Adviseren van bestuur en directie.
  • Maatschappelijke ontwikkelingen signaleren en agenderen.

Team Onderzoek & Statistiek

  • Basisstatistieken waaronder Amersfoort in cijfers.
  • Onderzoeken doen en ontsluiten.
  • Advisering en evaluaties.
  • Beleidsinformatie voor jaarverslag en begroting.
  • Onderzoek in opdracht van lokale partijen.

Team Veiligheid

  • Verantwoordelijk voor en opstellen van lokaal veiligheidsbeleid.
  • Regievoering op lokale veiligheidsaanpak.
  • Aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit en weerbaarheid.
  • Digitale veiligheid en cybercrime.
  • Jeugd & Veiligheid.
  • Crisisorganisatie.
  • Openbare orde-zaken.
  • Persoonsgerichte aanpak, bestaande uit PGA Volwassenen , PGA Jeugd en Top X (Zorg en Veiligheidshuis).
  • Nazorg aan (ex)gedetineerden.
  • Aanpak jaarwisseling.
  • Brandweer/Veiligheidsregio Utrecht.

Diensten

Bureau Regio Amersfoort werkt voor 9 regiogemeenten (Amersfoort, Baarn, Barneveld, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Nijkerk, Soest en Woudenberg) op basis van een bestuursconvenant.
Voor alles wat met deze (bestuurlijke) samenwerking te maken heeft kan je bij ons terecht.

Taken

  • Werken in Regio Amersfoort samen aan thema’s mens, omgeving, energietransitie en economie. 
  • Werken aan de versterking van Regio Amersfoort als een unieke plek om te wonen, werken en leven. 
  • Zijn  verantwoordelijk voor oplossingen van regionale vraagstukken zoals bijvoorbeeld de Regionale Energie Strategie, de woondeal en het Handelingsperspectief Buitengebied.

Teams

  • Balie
  • Bedrijfsbureau
  • Burgerlijke Stand

Diensten

Je kunt bij ons met elke vraag terecht, wij zijn immers van de dienstverlening! Burgerzaken is het gezicht van de gemeente en wij vinden het dan ook onze opdracht om voor elke klant het verschil te kunnen maken.

Taken

Balie

  • Uitgeven van reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels en verhuizingen.
  • Doen van adresonderzoeken.
  • Uitvoeren van verschillende pilots waaronder een horecapilot.

Bedrijfsbureau

  • Controle op de kwaliteit.
  • Productbeheer van de BRP.
  • Verzoeken om verstrekkingen van persoonsgegevens uit de BRP.
  • Inzage-verzoeken op basis van de Wet BRP.

Burgerlijke Stand

  • Geboorteaangifte.
  • Overlijdensaangifte.
  • Geregistreerd partnerschap en trouwen.
  • Scheiden.
  • Naturalisaties of opties.
  • Namenrecht.
  • Identiteitsfraude.
  • Privacy- en gegevensbeheer.

De directie is verantwoordelijk voor het functioneren van onze ambtelijke organisatie en voor de kwaliteit van de adviezen die aan het college van B&W worden gegeven. Op deze pagina vind je informatie over de directieleden, hun portefeuilles en de samenwerking met de organisatie.

De directie bespreekt organisatorische, inhoudelijke en bestuurlijke onderwerpen. De agenda bevat de volgende onderwerpen:

  • Bestuur: over de voorbereiding van het college, uitvoering van bestuurlijke besluiten, advisering aan het bestuur.
  • Strategie: ontwikkelingen in de maatschappij en bij het rijk, veranderingen in de stad, toekomstverkenningen, bezuinigingen.
  • Sturing en kaderstelling: opdrachtverlening en verantwoording van complexe projecten, sectoroverstijgende opdrachten, bestuursopdrachten.
  • Organisatieontwikkeling.
  • Bedrijfsvoering: financiën, ICT en Organisatie & Talentontwikkeling.
  • Planning & Control: tussenbalans, kadernota, begroting, jaarrekening, managementrapportages.
  • Regionale samenwerking.

Teams

  • Planning, Control en Advies
  • Financieel/Inkoopadvies
  • Financiële Administratie

Taken per team

Planning, Control en Advies

  • Strategisch-financieel advies aan afdelingen en bestuur.
  • Coördinatie, ontwikkeling en consolidatie planning- & controlproducten.
  • Ontwikkeling financieel beleid.
  • Opstellen financiële begroting inclusief het bijhouden van begrotingsmutaties.
  • Uitvoeren van audits en verbijzonderde interne controles. 
  • Risicomanagement.

Financieel/Inkoopadvies

  • Financieel advies aan afdelingen, onder andere voor planning- & controlcyclus.
  • Aanspreekpunt ten bate van financiële vraagstukken en dossiers.
  • Inkoop- en aanbestedingsadvies aan afdelingen.
  • Centraal coördinatiepunt uitgaande subsidies.

Financiële Administratie

  • Crediteurenadministratie (inkoopfacturen).
  • Debiteurenadministratie.
  • Grootboekadministratie.
  • Betalingen.
  • Inrichting en controle gemeentelijke administratie.
  • Opstellen balans.

Taak

Voorbereiding, het verloop en de verwerking van de vergaderingen van de gemeenteraad. Die bestaan uit De Raad (met raadsvergadering Het Besluit, informatiemarkt Het Plein en de Actualiteitenraad) en de raadscommissievergaderingen.

De griffie zorgt onder andere voor:

  • Voorbereiding en vastlegging van de vergaderingen van het presidium.
  • Ondersteuning bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.
  • Bewaken van acties en toezeggingen die zijn gedaan.
  • Bijzondere bijeenkomsten van de raad, zoals excursies en informatiebijeenkomsten.
  • Verzorgen van diverse faciliteiten voor raadsleden.
  • Adviseren van collega's over alles wat De Raad aangaat.
  • De communicatie over de gemeenteraad.
  • Een democratieprogramma voor inwoners en scholen (o.a. cursus Politiek Actief, het spel Democracity, rondleidingen en de Democratiefabriek).
  • Het begeleiden en adviseren van de jongerenraad Amersfoort.
  • Coördinatie van het team Kinderburgemeester en de begeleiding van de kinderburgemeester en kinderraad.

Informatie over de samenstelling, de werkwijze en de agenda van de gemeenteraad zijn te vinden op de pagina Gemeenteraad.

Teams

  • Services en dienstverlening bestuur
  • Managementondersteuning
  • Opgaven

Taken

Verantwoordelijk voor het leveren van kwalitatief hoogwaardige en duurzame dienstverlening aan het bestuur, collega’s en samenwerkingspartners. Zorgen voor een veilige, schone, comfortabele en productieve omgeving waardoor de gemeentelijke organisatie zo optimaal mogelijk kan functioneren.

Teams

  • Dienstverlening (DV)
  • Business en Informatiemanagement (BIM)
  • Technologie en Services (TS)

Taken

Informatievoorziening (IV) omvat alles wat er nodig is om medewerkers en inwoners ‘te voorzien van’ informatie. Afdeling IV ondersteunt het geheel aan informatieverwerkende processen van de gemeente, bekeken vanuit het perspectief van de gebruikersorganisatie, inclusief alles dat daarvoor nodig is, zoals een infrastructuur, devices en informatiesystemen.

Daarnaast adviseert de afdeling de organisatie op het vlak van informatiemanagement, informatiebeveiliging en informatie- & archiefbeheer. 

Teams

  • Team Advies en Ontwikkeling
  • Team Bezwaar en Beroep
  • Cluster Aansprakelijkheid en Verzekering
  • Cluster Privacy
  • Cluster Administratieve en Juridische Ondersteuning
  • Klacht- en Verbeterteam

Diensten

  • Ontwikkeling wet- en regelgeving en advisering.
  • Bezwaar- en beroepszaken.
  • Coördinatie van klachten en bezwaren fysiek en sociaal domein.
  • Behandeling van klachten fysiek en sociaal domein.
  • Behandeling van claims en beheer van verzekeringen.
  • Juridische kwaliteitszorg en toezicht (functionaris gegevensbescherming).
  • Privacyvraagstukken.

Taken

  • Op alle niveaus (on)gevraagd adviseren over juridische aspecten vooraan in de keten.
  • Signaleren en adviseren nieuwe wet- en regelgeving en in beleidsontwikkeling.
  • Signaleren van risico’s en onderbouwing vanuit juridisch perspectief.
  • (Helpen) stellen van juridische kaders.
  • Zorgen dat de juiste wet- en regelgeving wordt gehanteerd en geïmplementeerd.
  • Het stimuleren en borgen van het juridische bewustzijn van de organisatie.
  • Het implementeren en borgen van de juridische kwaliteitszorg.
  • Juridische geschillen voorkomen of daadkrachtig oplossen.
  • De verzekerbare risico’s in beeld houden en hierover adviseren.
  • Procederen in civiele zaken.

Teams

  • Stedelijk Beheer (gebiedsbeheerders, adviseurs Groen, adviseurs Civiel, gegevensbeheer en senior adviseurs).
  • Archeologie (Centrum voor Archeologie, CAR).
  • Gebiedsgericht werken (gebiedsmanagers en adviseurs).
  • Crematorium & begraafplaatsen.

Diensten

Advies, beleid en beheer ten aanzien van de leefomgeving, met beheer van de openbare ruimte (inclusief Klimaatadaptatie en Groen), archeologie en gebiedsgericht werken.

Taken

  • Werken in opdracht van bestuur aan een prettige leefomgeving om in te wonen, te werken en te recreëren.
  • Beheren Amersfoort met kennis van het verleden, hart voor het heden en oog voor de toekomst.
  • Zorgen voor een veilige, functionele en groene openbare ruimte, staan voor behoud van onze archeologische waarden en delen onze kennis.

Teams

  • Arbeidsintegratie
  • Klantbeheer
  • Administratief Beheer en Handhaving
  • Zorg

Diensten

Werken zowel binnen het sociaal domein als de regionale arbeidsmarkt. Dragen bij aan de zelfredzaamheid en participatie van burgers die daar niet op eigen kracht invulling aan kunnen geven.

Taken

  • Bieden een financieel vangnet voor mensen die dat nodig hebben.
  • Helpen mensen aan een reguliere baan, vrijwilligerswerk of dagbesteding en bieden ze hulpmiddelen.
  • Spannen zich in voor een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
  • Zien toe op de rechtmatigheid van het werk en handhaven de wet- en regelgeving met oog voor persoonlijke omstandigheden.
  • Organiseren een zorgvuldige administratie met zo weinig mogelijk rompslomp.

Teams

  • HR Services
  • Recruitment
  • Inhuurdesk
  • SWW en ALA
  • SWW (agile – lean – scrum)
  • ALA

Taken

  • Werving en selectie (recruitment).
  • Personeels- en salarisadministratie (HR Services).
  • Arbeidsvoorwaarden.
  • Gezondheid, verzuim en arbo.
  • Integriteit.
  • Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie.
  • Leren en ontwikkelen.
  • Strategische personeelsplanning.
  • Organisatieontwikkeling.
  • Vertrouwenspersonen.
  • Externe inhuur.

Teams

  • Proces- en Projectmanagement (PPM)
  • Projectrealisatie Openbare Ruimte (POR)
  • Vastgoedontwikkeling en -beheer (VOB)
  • Team Organisatie Projecten (TOP)
  • Team Assistent Projectmanagers (TAP)
  • Next033

Diensten

  • Gemeentebrede afdeling voor procesmanagement, in het bijzonder programma- en projectmanagement.
  • Vervullen gemeentebrede vastgoedbeheertaken en verrichten allerhande vastgoedgerelateerde zaken.
  • Schakel tussen beleidsafdelingen enerzijds en beheerafdelingen anderzijds.

Teams

  • Klant Contact Centrum (KCC)
  • Mediateam
  • Communicatieadvies

Diensten

  • Communicatieadvies
  • Dienstverlening (beleid en uitvoering)
  • Klantcontact (telefoon, socials en receptie)
  • Perscontact
  • Hulp bij taal
  • Advies bij participatie
  • Informatie over Amersfoort.nl en social media
  • Huisstijl
  • Beeldbank

Taken

  • Het verbeteren van publiekscontact.
  • Goede dienstverlening, communicatie en participatie. 
  • Stimuleren van samenwerking met de stad.

Werken met het Beleidskader Inclusieve Stad als kapstok, aan beleid voor het sociaal domein: maatschappelijke ondersteuning en hulp, participatie, (jeugd)zorg, minimabeleid, toeleiding naar werk, jeugdbeleid, pedagogisch klimaat, onderwijs, diversiteit, antidiscriminatie, sociale veiligheid, inburgering en asiel. Ook het beleid rondom sport, bewegen en gezondheid valt onder de afdeling Samen Leven. 

Diensten

  • Preventie en toegang.
  • Opvoeden en opgroeien.
  • Specialistische ondersteuning Jeugd.
  • Bestaanszekerheid en participatie.
  • Maatschappelijke ondersteuning & opvang volwassenen.
  • Gezondheid, sport en bewegen.
  • Samenleven in diversiteit.
  • Complexe casuïstiek.
  • RISB (regionale inkoop van ondersteuning en zorg).
  • Data, proces en analyse.
  • Ondersteuning en verbinding.

Teams

  • Verkeer en Vervoer
  • Verkeersmanagement
  • Stedenbouw en landschap
  • Planologisch-juridische zaken
  • Monumentenzorg
  • Beleid en strategie

Diensten

Alle zaken op het gebied van verkeer en vervoer, ruimtelijke ontwikkeling en monumentenzorg.

Taken

  • Adviseren in programma’s en projecten.
  • Ontwikkelen en opstellen beleid.
  • Bewaken van de kwaliteit van ruimtelijke ontwikkelingen.
  • Bestemmingsplannen en projectbesluiten.
  • Adviseren bij verbouw en renovatie van monumenten.
  • Stimuleren duurzame mobiliteit en fietsverkeer.

De afdeling VTH is verantwoordelijk voor vergunningen en de handhaving van de openbare ruimte.  Samen met juristen, inspecteurs en veiligheidsdiensten zetten zij zich in voor een veilige stad.

Taken

  • Adviseert en behandelt vergunningaanvragen voor o.a. Bouwwerken, Horeca, Evenementen, Kapvergunningen, tijdelijk gebruik van de weg en andere APV-vergunningen en meldingen.
  • Ziet toe op de naleving van de verleende vergunningen.
  • De handhavers openbare ruimte (BOA 's) zien toe op de leefbaarheid in de stad.
  • De juristen binnen VTH ondersteunen de behandelaars van vergunningaanvragen, de bouwinspecteurs en de BOA's.
  • VTH onderhoudt ook via de beleid- en kwaliteitsmedewerkers nauwe contacten met de veiligheidsregio (VRU) en omgevingsdienst (RUD) en de interbestuurlijk toezichthouder (provincie Utrecht).

Thema's

  • Cultuur
  • Wonen
  • Economie (inclusief het Amersfoort Businessteam en Markt & Haven | De Hof 2)
  • Milieu (inclusief Het Groene Huis (Centrum voor Natuur- en Milieueducatie/CNME))

Diensten

Alle zaken op het gebied van cultuur, wonen, economie en milieu.

Taken

Werken binnen de afdeling Woon- en Werkklimaat aan de beleidsvorming op de thema’s cultuur, wonen, economie en milieu. De uitvoering van de duurzaamheidsopgave is georganiseerd via het Programma Duurzame Stad, waarbinnen ook collega’s van Woon- en Werkklimaat werken aan een CO2-neutrale en circulaire, afvalloze stad.

Bezoek de website van Archief Eemland.