direct naar inhoud van 5.6 Geluid
Plan: Hoogland
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00048-0301

5.6 Geluid

5.6.1 Wet geluidhinder

De basis voor de ruimtelijke afweging van geluid is de Wet geluidhinder (Wgh). Bij vaststelling van een bestemmingsplan komen in de volgende gevallen de regels van deze wet aan de orde: het bestemmen van gronden voor nieuwe geluidgevoelige objecten (bijvoorbeeld woningen en onderwijsgebouwen) binnen zones langs (spoor-)wegen en zones rondom industrieterreinen; het bestemmen van gronden voor de aanleg van nieuwe, dan wel reconstructie van gezoneerde (spoor-) wegen; het bestemmen van gronden voor (nieuwe) industrieterreinen waar zich grote lawaaimakers kunnen vestigen; herziening van zonegrenzen van industrieterreinen.

De Wgh gaat uit van zones langs (spoor)wegen en zones bij industrieterreinen. Het gebied binnen deze zone geldt als akoestisch aandachtsgebied waar, voor bouwplannen en bestemmingsplannen, een akoestische toetsing uitgevoerd dient te worden.

De geluidbelasting op de gevels van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mag in principe niet meer bedragen dan de voorkeursgrenswaarde. Indien de geluidbelasting op de gevel hoger is dan de voorkeursgrenswaarde kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek worden gedaan tot vaststelling van een hogere waarde. Hierbij mag de geluidbelasting de uiterste grenswaarde niet overschrijden. De voorkeursgrenswaarde en uiterste grenswaarde voor nieuwe of bestaande geluidgevoelige bestemmingen verschillen per geluidsbron.

De gemeente heeft beleid opgesteld met betrekking tot het vaststellen van hogere grenswaarden (Geluidsnota gemeente Amersfoort). Hierin zijn ontheffingscriteria opgenomen en voorwaarden die aan de ontheffing worden verbonden.

5.6.2 Verkeerslawaai

In de Wgh is bepaald dat elke weg van rechtswege een geluidszone heeft (art. 74 lid 1). Een uitzondering hierop zijn wegen die zijn gelegen in een 30km/uur-zone of in een woonerf. De breedte van de geluidszones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van een weg (zie onderstaande tabel)

Tabel zones langs wegen

  aantal rijstroken   zonebreedte (meter)  
stedelijk gebied   1 of 2   200  
  3 of meer   350  
buitenstedelijk gebeid   1 of 2   250  
  3 of 4   400  
  5 of meer   600  

In geval van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen binnen zones langs wegen is akoestisch onderzoek vereist. Op basis van de uitkomsten kunnen zo nodig maatregelen worden overwogen.

De voorkeursgrenswaarde voor geluidgevoelige bestemmingen bedraagt in de meeste gevallen 48 dB (Lden). De uiterste grenswaarde bedraagt binnen de bebouwde kom 63 dB (Lden). Buiten de bebouwde kom bedraagt de uiterste grenswaarde 53 of 58 dB (Lden), afhankelijk van de situatie.

5.6.3 Spoorweglawaai

Spoorwegen hebben volgens art 106b van de Wet geluidhinder een zone waarvan de breedte afhankelijk is van het aantal sporen en de intensiteit van het gebruik. Bij ontwikkelingen rond geluidgevoelige bestemmingen in de zone of wijzigingen aan de spoorlijn moet akoestisch onderzoek worden gedaan.

5.6.4 Industrielawaai

Rondom industrieterreinen waarop de mogelijkheid aanwezig is tot vestiging van zogenaamde grote lawaaimakers moet op grond van art. 41 van de Wet geluidhinder een geluidzone worden vastgesteld. In deze zone gelden regels ten aanzien van nieuwbouw van geluidgevoelige bestemmingen.

5.6.5 Geluid in relatie tot het plangebied

In het kader van dit bestemmingsplan is het wegverkeerslawaai van belang. Het plangebied ligt niet in de zone van spoorwegen of gezoneerde industrieterreinen. Het plangebied ligt in de bebouwde kom en wordt aangemerkt als binnenstedelijk gebied. De voorkeursgrenswaarde voor woningen bedraagt 48 dB. De maximale ontheffingswaarde voor woningen bedraagt 63 dB.


Het voorliggende bestemmingsplan maakt een aantal kleine ontwikkelingen mogelijk.

Aan de Oude Kerklaan 48 wordt een bedrijfsbestemming gewijzigd in een woonbestemming. Het pand ligt op ongeveer 180 meter van de Zevenhuizerstraat, dus binnen de zone van 200 meter rond deze weg. Ten tijde van de vaststelling van dit bestemmingsplan geldt voor alle wegen rondom het pand een maximum snelheid van 30 km/uur. De geluidbelasting van deze wegen op de woning hoeft niet getoetst te worden aan de voorkeursgrenswaarde. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de geluidbelasting van de Oude Kerklaan op de gevel van de woning onderzocht. Een berekening met standaard rekenmethode 1 wijst uit dat deze geluidbelasting 53 dB bedraagt.

Voor de Zevenhuizerstraat is een grove berekening van de geluidbelasting op het pand aan de Oude Kerklaan 48 uitgevoerd met standaard rekenmethode 1. Uit de resultaten blijkt dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Dit betekent dat er vanuit het oogpunt van geluid geen belemmeringen zijn om dit pand een woonbestemming te geven.


In het te realiseren gebouw aan de Zevenhuizerstraat 81 wordt de mogelijkheid gecreëerd voor twee extra appartementen, binnen het reeds planologisch toegelaten bouwvolume. Aangezien uit eerder onderzoek (Arcadis, d.d. 28 oktober 2009, zie bijlage 2) duidelijk is dat de geluidbelasting vanwege de Zevenhuizerstraat hier hoog is, dient een hogere grenswaarde verleend te worden voor deze twee woningen, met als voorwaarde dat iedere woning over ten minste één geluidluwe gevel (de gevelbelasting bedraagt na toepassing van de aftrek conform artikel 110 onder g van de Wet geluidhinder ten hoogste 53 dB) beschikt. Voor de hoogte van de vast te stellen hogere waarde is uitgegaan van het eerder uitgevoerde onderzoek (Arcadis, d.d. 28 oktober 2009, zie bijlage 2).