Toegankelijk vervoer en verkeer

Algemeen

De gemeente werkt samen met verschillende vervoerders en de provincie om de toegankelijkheid voor reizigers te verbeteren.

Trein

Samen met ervaringsdeskundigen zijn aan station Amersfoort Centraal Amersfoort, Amersfoort Schothorst en Amersfoort Vathorst verbeteringen aangebracht om de toegankelijkheid te verbeteren. De komende jaren worden het stationsplein bij het Centraal Station Amersfoort en de route naar de binnenstad helemaal opnieuw ingericht. Onze ervaringsdeskundigen adviseren ons hierbij. Voor 2030 moeten alle stations toegankelijk zijn.

Heb je verbetertips voor de Nederlandse Spoorwegen? Je kunt de tips doorgeven aan de klantenservice van de NS. Dat kan via de website van de NS.

Bus

Syntus verzorgt het busvervoer in Amersfoort. De buschauffeurs krijgen training hoe zij service kunnen verlenen aan mensen met een beperking. De chauffeur is ervoor verantwoordelijk dat iemand met een beperking mee kan met de bus.

Wil je weten welke busstations toegankelijk zijn? Op de website DOVA Haltekaart vind je meer informatie over de haltes. Zo kun je zien hoe toegankelijk de halte is en welke voorzieningen er zijn. 

Heb je verbetertips voor Syntus? Je kunt de tips doorgeven aan de klantenservice van Syntus. Dat kan via de website van Syntus.

Wij werken samen met de provincie om het openbaar vervoer toegankelijk, begrijpelijk en aantrekkelijk te maken voor inwoners met een beperking.

Regiotaxi

Een WMO-vervoerpas aanvragen kan bij het WMO-loket van Gemeente Amersfoort. Bel daarvoor met 14 033.

De eigen bijdrage voor de regiotaxi is met ingang van 2023 verhoogd van € 1,05 naar € 1,10 per zone. Meer informatie over waarom de eigen bijdrage is verhoogd is te vinden in het raadsvoorstel Raadsvoorstel (notubiz.nl)

Gemeente Amersfoort werkt samen met de Provincie Utrecht en ervaringsdeskundigen om de dienstverlening van de Regiotaxi in Amersfoort te verbeteren. De volgende punten zijn bekend en hebben de aandacht:

  • De standplaatsen worden een paar keer per jaar beoordeeld en waar nodig aangepast.

  • Er wordt gekeken naar verbeteringen van het systeem om de rit mee te reserveren en te plannen.

  • De website wordt waar nodig aangepast.

  • De elektrische auto’s hebben minder ruimte achterin en in de kofferbak. Geef daarom bij je reservering zoveel mogelijk informatie door over de grootte van bagage of hulpmiddelen die je meeneemt.
  • Er komt een betere omschrijving voor dienstverlening aan mensen die slechtziend of blind zijn.

  • De navigatie in de taxi is afhankelijk van de taxileverancier.

Als je met de Regiotaxi reist

  • Zorg dat je altijd 15 minuten voor de afgesproken tijd klaarstaat. De taxi kan een kwartier (15 minuten) te vroeg zijn en probeert maximaal een kwartier (15 minuten) te laat te komen.

  • Je mag een koffer van maximaal 36 liter meenemen (handbagage).

  • De regiotaxi is alleen voor recreatief gebruik. De taxi is dus niet bedoeld om je naar je werk te brengen.

  • Een ov-begeleider met pas mag altijd gratis met je meereizen.

  • Op je rolstoel moet een gele stikker zitten om je veilig met een taxibusje te kunnen meenemen. Vraag dit na bij je rolstoelleverancier.

Heb je verbetertips voor de Regiotaxi, neem dan contact op met de klantenservice van de Regiotaxi. Dat kan via de website van de Regiotaxi.

Openbare parkeerplaatsen voor mensen met een beperking

Wij verbeteren het aantal en vooral de functionaliteit van de mindervalide parkeerplaatsen. Op onze website staat een lijst en een kaart met alle parkeerplaatsen voor mindervaliden. 

Goed om te weten:

  • Met een Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) mag je maximaal 3 uur parkeren op andere parkeerplaatsen of waar een parkeerverbod van toepassing is. Leg wel een parkeerschijf en je GPK duidelijk zichtbaar neer bij de voorruit van de auto.

  • Met speciale voertuigen, zoals de Canta, Amica, Arola en Mini Cruiser City mag je overal parkeren. Ook op de stoep, als je anderen hiermee niet hindert.

  • Voor de brommobiel gelden dezelfde regels als voor auto’s, dus deze horen in de parkeervakken.

Meer informatie vind je op de website van ParkeerService.

Aanvragen gehandicaptenparkeerkaart of -plaats

Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart of -plaats kun je terecht op de website van ParkeerService Amersfoort.

Aanvragen ontheffing autoluwe binnenstad

Heb je een gehandicaptenparkeerkaart en wil je de binnenstad bezoeken? Vraag dan een ontheffing aan op de website van ParkeerService Amersfoort. Op deze website staat ook meer informatie over het aanvragen van ontheffing als mantelzorger.

Alternatief vervoer

In Amersfoort zijn er verschillende initiatieven die het vervoer in Amersfoort makkelijker maken.

ANWB Automaatje

Automaatje is een landelijk initiatief van de ANWB en is beschikbaar in Hooglanderveen en Vathorst. Ben je minder mobiel of heb je geen eigen vervoer? Dan zijn er andere inwoners die je voor een kleine onkostenvergoeding helpen om op je afspraak te komen. Het is wel de bedoeling dat je ten minste 2 dagen van te voren een afspraak maakt. Dit kan door te bellen met 06 53700784 of te mailen naar automaatje.amersfoort@gmail.com. Kijk voor meer informatie op de website van Automaatje.

Wijkmobiel

De wijkmobiel is een lokaal initiatief. Deze is beschikbaar in de wijken Schothorst, Zielhorst en de Hoef. De wijkmobiel is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 22.00 uur. De kosten zijn € 2,- per rit. Bel een dag van te voren om te reserveren op 033 472 62 14 of 06 40 83 16 47 of stuur een e-mail: reserveren@wijkmobiel.nl. Kijk voor meer informatie op de website van de wijkmobiel.

Plusbus

Ben je ouder dan 60, dan kun je ook gebruik maken van de Plusbus. Hiermee kun je naar je afspraken worden gebracht, naar de markt en naar de winkel om je boodschappen te doen. Maar er worden ook uitjes georganiseerd. Deze bus voor 9 personen gaat 6 tot 7 keer per week op pad. Lees meer over de Plusbus op de website van Indebuurt033.

Contact

Team toegankelijk: