Plan: | Park Randenbroek e.o. |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0307.BP00024-0201 |
Maatregelen
De maatregelen die in de Structuurvisie Park Randenbroek e.o. genoemd worden, zijn:
Beschrijving van de inrichting volgens het Inrichting- en beheerplan Park Randenbroek e.o.
Een belangrijke doelstelling in de structuurvisie is het verbeteren van de toegankelijkheid van het gebied en de relatie tussen de omliggende wijken en het park te verbeteren. In het Inrichting- en beheerplan en in dit bestemmingsplan is er vanuit gegaan dat alle functies in het gebied goed bereikbaar moeten zijn op de fiets. Op dit moment zijn er geen officiële fietspaden in het gebied, maar wordt er wel gefietst. Dit levert soms ergernis op bij de wandelaars. Daarom wordt het netwerk van wandelpaden verbeterd en wordt een aantal fietspaden toegevoegd aan het gebied. Naast de fietspaden ligt een voetpad, dat soms vrijliggend en soms aanliggend is. Nieuwe fietspaden wordt zo ver als mogelijk is van de beek aangelegd. Op verschillende plaatsen wordt het bestaande wandelpad verplaatst, waardoor een grotere afstand tot de beek ontstaat. Het gebied tusen de beek en fiets- en wandelpaden krijgt een groene op de ecologische diversiteit afgestemde inrichting.
De meeste nieuwe fietspaden zijn recreatieve fietspaden met een breedte van 2.50 meter. De recreatieve fietsroutes vormen een netwerk, waarbij twee oost-west verbindingen en één noord-zuid verbinding door het gebied lopen. De meest noordelijke oost-west verbinding loopt vanaf de entree van Park Randenbroek, over de bestaande oprijlaan, via het bruggetje naar de Rubensstraat. Dit fietspad wordt 3 m breed, waarmee het voldoet aan de eisen van de brandweer met betrekking tot bereikbaarheid. De meest zuidelijke oost-west verbinding loopt van de entree van de Vosheuvel naar de Dorresteinsesteeg en sluit daar aan op de route richting Den Treek. Voor deze laatste route zal een nieuwe brug over de beek gelegd worden. De noord-zuid route begint aan de Bisschopsweg en volgt min of meer de beek richting de A28. De fietsroute begint aan de westzijde van de beek maar steekt ter plaatse van het utilitaire fietspad over naar de oostelijke oever. Ter hoogte van de Vosheuvel gaat de route weer terug naar de westoever. De route maakt daarbij gebruik van de twee nieuw aangelegde bruggen.
De fietsverbinding tussen de Dorresteinseweg (Corderius College) en de Heiligenbergerweg wordt in het Fietsstimuleringsplan 2008 als ontbrekende schakel tussen de wijk Dorrestein en Randenbroek genoemd. Daarbij is de verbinding tussen de Ganskuijl en de Haydnstraat het meest gewenst. In het Inrichting- en beheerplan en het bestemmingsplan is deze directe verbinding daarom opgenomen als een vrijliggend asfalt fietspad in twee richtingen met een breedte van 3.50 meter. Daarnaast ligt, gescheiden door een berm, een vrijliggend voetpad. Omdat deze route op wijkniveau van groot belang is wordt het toekomstige trace op het ziekenhuisterrein nu al vastgelegd. Voor deze route zal een nieuwe brug over de beek gelegd worden.
In het gebied worden maatregelen genomen om te voorkomen dat de paden worden gebruikt door brommers en snorfietsen. Dat is mogelijk door het plaatsen van borden die het gebruik van de paden door brommers en snorfietsen verbiedt. De fietspaden in het gebied worden met een verkeersbesluit aangewezen als 'onverplicht fietspad'.
Uit de peiling via het digitale platform www.parkrandenbroek.nl van de meningen over de toekomstige inrichting van het plangebied is naar voren gekomen, dat een meerderheid van de deelnemers tegen het verlichten van de fietspaden is. Daarom is besloten dat de fietspaden onverlicht blijven, met uitzondering van het utilitaire fietspad tussen de Ganskuil en de Haydnstraat en in het park de hoofdlaan c.q. de aftakkingsroute van de hoofdlaan ten behoeve van de bewoners en gebruikers van de gebouwen in dat gebied. Langs deze paden is ook nu al verlichting aanwezig.